TRAKCJA ELEKTRYCZNA

SYSTEMY ZASILANIA

PRĄD PRZEMIENNY O CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEMYSŁOWEJ 50 HZ

  Zasilanie pojazdów trakcyjnych prądem o częstotliwości przemysłowej to teoretycznie najlepszy sposób dlatego, że nie trzeba stosować podstacji trakcyjnych, które przekształcają energię. Rzeczywiście sieć trakcyjna może być zasilana z ogólnokrajowej sieci energetycznej o częstotliwości przemysłowej 50 Hz poprzez transformatory obniżające napięcie, które znajdują się tuż przy torach, jednak gdyby spojrzeć na konstrukcję silników to tworzy się pewien problem. W momencie rozruchu w cewkach zwartych tworzą się pod wpływem zmiennego pola magnetycznego duże siły elektromotoryczne. Problem ten rozwiązano stosując zespoły przetwórcze transformator - prostownik. Transformatory obniżają napięcie, a układy prostownikowe prostują prąd, w ten sposób zasilane są silniki. Częstotliwości 50 Hz powoduje indukcyjne spadki napięcia w sieci, dlatego napięcie w tym systemie wynosi 25 kV. System prądu przemiennego o częstotliwości przemysłowej stosują m.in. Francja, Rosja, Anglia. System jest ekonomiczny ponieważ nie trzeba podstacji trakcyjnych, a napięcie 25 kV powoduje, że prąd pobierany przez lokomotywy jest stosunkowo mały.

Zalety systemu:
- tani w przetwarzaniu, a tabor jest niedrogi w eksploatacji;
- cienkie przekroje sieci trakcyjnej, dzięki temu oszczędzamy miedź i stal;
- nie potrzeba podstacji trakcyjnych, ani żadnych specjalnych elektrowni kolejowych;
- odległości między podstacjami są większe niż przy prądzie stałym.

Wady systemu:
- zmienne pole magnetyczne powoduje zakłócenia w sieciach telekomunikacyjnych, teletechnicznych, radiotechnicznych oraz sygnalizacyjnych;
- pojazdy trakcyjne muszą posiadać dość drogie wyposażenie w aparaturę elektryczną;
- napięcie 25 kV może powodować wyładowania elektryczne, dlatego należy szczególnie uważać przy naprawie pojazdów trakcyjnych i zachować ostrożność w pobliżu nisko zawieszonej napowietrznej sieci trakcyjnej.

  System ma raczej więcej zalet niż wad, dlatego jest coraz bardziej popularny. Kraje, które rozwijają dopiero sieć trakcyjną decydują się właśnie na system prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz, inne częściowo zmieniają system lub czasami likwidują stary i wprowadzają ten.

[Rozmiar: 9039 bajtów]

PRĄD STAŁY | PRĄD PRZEMIENNY 15, 16 2/3, 25 HZ | PRĄD ZMIENNY TRÓJFAZOWY

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją elektryczną:

SYSTEMY ZASILANIA | OGÓLNE INFORMACJE | SILNIKI TRAKCYJNE | SIEĆ TRAKCYJNA | PODSTACJE TRAKCYJNE
AUTOMATYKA I STEROWANIE | ELEKTRYFIKACJA I EKSPLOATACJA | HAMOWANIE ELEKTRYCZNE