PRĄD PRZEMIENNY O CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEMYSŁOWEJ 50 HZ
Zasilanie pojazdów trakcyjnych prądem o częstotliwości przemysłowej to teoretycznie najlepszy sposób dlatego, że nie trzeba stosować podstacji trakcyjnych, które przekształcają energię. Rzeczywiście sieć trakcyjna
może być zasilana z ogólnokrajowej sieci energetycznej o
częstotliwości przemysłowej 50 Hz poprzez transformatory
obniżające napięcie, które znajdują się tuż przy torach,
jednak gdyby spojrzeć na konstrukcję silników to tworzy
się pewien problem. W momencie rozruchu w cewkach zwartych
tworzą się pod wpływem zmiennego pola magnetycznego duże
siły elektromotoryczne. Problem ten
rozwiązano stosując zespoły przetwórcze transformator - prostownik. Transformatory
obniżają napięcie, a układy prostownikowe prostują prąd, w ten
sposób zasilane są silniki. Częstotliwości 50 Hz
powoduje indukcyjne spadki napięcia w sieci, dlatego
napięcie w tym systemie wynosi 25 kV.
System prądu przemiennego o częstotliwości przemysłowej
stosują m.in. Francja, Rosja, Anglia. System jest ekonomiczny
ponieważ nie trzeba podstacji trakcyjnych, a napięcie
25 kV powoduje, że prąd pobierany przez lokomotywy jest
stosunkowo mały.
Zalety systemu:
- tani w przetwarzaniu, a tabor jest niedrogi w
eksploatacji;
- cienkie przekroje sieci trakcyjnej, dzięki temu
oszczędzamy miedź i stal;
- nie potrzeba podstacji trakcyjnych, ani żadnych
specjalnych elektrowni kolejowych;
- odległości między podstacjami są większe niż przy
prądzie stałym.
Wady systemu:
- zmienne pole magnetyczne powoduje zakłócenia w
sieciach telekomunikacyjnych, teletechnicznych,
radiotechnicznych oraz sygnalizacyjnych;
- pojazdy trakcyjne muszą posiadać dość drogie wyposażenie w aparaturę elektryczną;
- napięcie 25 kV może powodować wyładowania
elektryczne, dlatego należy szczególnie uważać przy naprawie pojazdów trakcyjnych i zachować ostrożność w pobliżu nisko zawieszonej napowietrznej sieci trakcyjnej.
System ma raczej więcej zalet niż wad, dlatego jest coraz
bardziej popularny. Kraje, które rozwijają dopiero sieć
trakcyjną decydują się właśnie na system prądu przemiennego
o częstotliwości 50 Hz, inne częściowo zmieniają system
lub czasami likwidują stary i wprowadzają ten.